این بار دیگه بیدقتی نمیکنم!!!
3 مهر 1402 1402-07-03 0:19این بار دیگه بیدقتی نمیکنم!!!
این بار دیگه بیدقتی نمیکنم!!!
کم نیست تعداد سؤالاتی که فکر میکنیم درست جواب دادهایم امّا غلط میشود! تصور می کنیم به 70درصد سؤالات درنهایت اطمینان پاسخ گفتهایم، تمام مفاهیم آنها را میدانستیم، سؤالاتشان برایمان آشنا و حتی تکراری بودهاند ولی درنهایت بهخاطر انواع بیدقتیها، درصدمان به 45 درصد کاهش یافته است.
.
چنین تغییر درصدی حتی در یک درس هم میتواند رشته و یا حتی شهر قبولی یک داوطلب را عوض کند. این معضل، مهمترین و ناخوشایندترین سنجش غیرعلمی در کنکور است که به سبب نمره منفی در تستهای کنکورها تشدید میشود.
.
در حین آزمون دادن انواع مختلفی از بیدقتیها و اشتباهات غیرعلمی رخ میدهد که موارد زیر مهمترین آنها هستند:
اشتباه خواندن صورت سؤال
محاسبات غلط و کشف گزینه اشتباه
اشتباه در عدد گزینه و شماره گزینه
جابجا واردکردن گزینهها در یک سؤال
جابجا واردکردن گزینه یک سؤال در سؤال دیگر
.
این پنج اشتباه، عاملهای اصلی بیش از 90 درصد اشتباهات غیرعلمی داوطلبان هستند. برای تفکیک هر یک از آنها و دلایل وقوع شان شرحی میآوریم و در همانجا نیز راهحل رفع آنها را ارائه میکنیم.
.
اشتباهخواندن صورت سؤال
خواندن «ندارد» بجای «دارد»، «است» بهجای «نیست»، «سانتیمتر» بهجای «متر» و… همچنین ندیدن کلمه تعیینکننده «بهجز گزینه» اصلیترین دلیل اینگونه اشتباهات است.
.
این بیدقتیها که بیشتر در درسهایی مثل ادبیات، عربی (عینالخطا)، شیمی و فیزیک رخ میدهد، یک فلسفه مهم دارد و آن سرعت بالا درخواندن سؤال است.
.
برخی از داوطلبان تصور میکنند صورت سؤال اهمیتی ندارد، بهویژه وقتی متوجه شوند سؤال مذکور، ایدهای تکراری است و کلمه غلط گزینهها، یک گزینه اشتباه یا متفاوت را میخواهد.
.
در این موارد سعی میکنند با صرفهجویی در چندثانیه وقت، بدونتوجه به ادامه صورت سؤال و درخواست اصلی آنکه عموماً در انتهای سؤال میآید، برحسب یک برداشت قبلی که درتستهای تمرینی ایجاد شده، بین گزینهها دنبال جواب بگردند.
.
در بهترین حالت وقتی چنددقیقهای بین گزینهها، سه جواب درست بهجای یک جواب یافتند، یکبار دیگر بهصورت سؤال مراجعه میکنند و درنهایت تأسف متوجه میشوند «است» را «نیست» دیدهاند و یا به کلمهی «بهجز» توجه نکردهاند.
.
البته این یک پایان خوش برای سؤالی است که با توهم صرفهجویی در وقت، به وقتگیرترین سؤال تبدیل میشود. در بسیاری موارد، داوطلب بهدلیل نگرانی و استرس وقتی جواب صحیح را نمییابد و بین چندگزینه سردرگم میشود، درنهایت یکی را ارجح دانسته و علامت میزند و بیدقتی اتفاق میافتد.
.
در ادامه با بررسی علل بیدقتیهای دیگر خواهیم دید که بهانه کمبود زمان، مهمترین علت تمام بیدقتیها است و این وضع برای افراد عجولی که زمان در زندگیشان برهمه چیز غلبه دارد، بسیار شدیدتر است.
.
پس
اولین و بهترین راهحل این است که زمان را یک کمیت کنترلی درنظر بگیریم نه یک اهرم فشار و کمتر درحین آزمونها و کنکور بهساعت نگاه کنیم.
مهمتر از آن، لازم است که یاد بگیریم صورت سؤالات را چه درخانه و چه درجلسهی آزمون، کامل بخوانیم.
برای اینکه بدانید چنین کاری را انجام میدهید یا نه، باید بتوانید حین خواندن صورت سؤال، زیر کلمات کلیدی سؤالات و مسأله خط بکشید.
این عمل نشان میدهد ذهن شما تست را فعالانه میخواند و میفهمد.
.
درنهایت هم سؤال یا مسأله با همان کلمات کلیدی خلاصه میشود. اینکار بطور عمدی، سرعت مطالعه شما را کمتر هم میکند امّا درنهایت، زمان صرفشده برای تمام سؤالات یکدرس به این شیوه، معادل زمان صرفشده برای سؤالی است که درست خوانده نشده و شما چنددقیقهای بین گزینههای آن سردرگم هستید.
.
از همهمهمتر، ثمره بیدقتیهایی است که نمره منفی به ارمغان میآورد و فرد را از پذیرش در بسیاری رشتهها محروم میکند.
.
پس سادهترین راهحل حذف بیتوجهی بهنکات مستمر درصورت تستها، این است که شما ابتدا درخانه و آزمونهای آزمایشی و جلسهی کنکور به ساعت و زمان بهاندازه کافی و معقول بها دهید.
.
هر جا که سعی دارید تستی را حل کنید، با مداد زیر تمام کلمات مهم و کلیدی سؤال را خط بکشید. خواهید دید که پس از چند روز، دقت شما در مطالعه سؤالات، بطور چشمگیری رشد کرده و بهبود مییابد.
.
محاسبات غلط و کشف گزینه اشتباه
در درس ریاضی (که در تمام گروههای آزمایشی اصلی مشترک است) و شیمی و فیزیک (که در دو گروه ریاضی و تجربی مشترک است)، این نوع بیدقتی بسیار رخ میدهد.
.
برای رفع این مشکل دلایل زیاد و راهحلهای متفاوت و زمانبر داریم. هر قدر که بر راهحلها و تکنیکها پافشاری کنید، تعدادبیدقتیهای شما (از این نوع) کاهش خواهد یافت.
.
از دلایل مهم این بیدقتی، ضعف درمحاسبات (بهویژه در داوطلبان گروه انسانی و تجربی) است که در دوران تحصیل یا از محاسبات دقیق و طولانی صرفنظر کردهاند یا به ماشینحساب متوسل شدهاند.
دلیل دیگر، بهدست نیاوردن عدد آخر در محاسبات، هنگام حلکردن تستها درمنزل است که باعث میشود ضعفها و اشتباهات خود را متوجه نشوند.
.
دلیل دیگر، عدم توجه به کمبودن جا و چکنویس، در زمان امتحان و آزمون است که باعث میشود فرد، همیشه محاسبات خود را در کاغذهای بزرگ و با خط درشت بنویسد و هنگام آزمون با حل یک سؤال جای محاسبهی ده سؤال را پر کند و صفحه را چنان کثیف کند که صورت سؤالهای دیگر قابل خواندن نباشد.
.
بدتر از همه اینها، کثیف نوشتن است که گاهی سبب میشود داوطلب همانلحظه که بهعقب بازمیگردد تا محاسباتش را بررسی کند و مشکل خود را بیابد، ابتدا و انتهای نوشتههایش مشخص نیست و مجبور میشود همهچیز را از نو بنویسد.
.
بالاخره همه این اشکالات، عدد نهایی محاسبات ما را مخدوش میکند و چه بد اتفاقی است اگر این عدد بهدستآمده در یکی از گزینهها نیامده باشد.
.
ببینیم راهحل چیست؟
اول اینکه، وظیفه شما داوطلبان عزیز این است که از همین لحظه بهبعد، دیگر درخانه از چکنویسهای بزرگ استفاده نکنید.
حتماً درجایی کم، محاسبات خود را انجام دهید.
از همه مهمتر اینکه، سعی کنید محاسبات شما با خط متناسب (از لحاظ درشتی آن) باشد و محاسبات را درحین حل تست درخانه، کامل و با تمام ریزهکاریها انجام دهید.
نوشتههایتان منظم و پیاپی باشد، بهطوریکه اگر درجواب آخر خود شک کردید، بتوانید درطول چندثانیه محاسبات قبلی خود را بررسی کرده و اشتباهاتتان را بیابید.
.
انجام و نوشتن کوچکترین محاسبات حتی درحد جمع و تفریق بسیار مهم و مؤثر است چرا که شما با این کار، محاسبات دقیق را یکبار بهذهنتان میآموزید و آن را ورزیده میکنید.
.
محاسبه درجای کم، هم خط شما را مناسب میکند و هم باعث میشود در آزمونها و کنکور درکنار هر سؤال با کشیدن یک یا دو خط، یک مستطیل درست کنید و جواب سؤال را در همانجا بهدست آورید.
با این کار هم سؤالات دیگر کثیف نمیشود و هم جا برای محاسبه همه آنها وجود دارد.
از تمام این موارد ارزشمندتر، وقتی است که شما بهجواب آخر خود اطمینان ندارید و میخواهید دوباره محاسبات خود را بررسی کنید.
.
اگر ابتدا و انتهای محاسبه شما و روند ایجاد جواب مشخص نباشد، باید سؤال را دوباره حل کنید. بهترین راهحل برای بهدستآوردن پاسخ اینگونه سؤالات این است که رهایشان کنیم و بعد از حل چندسؤال دیگر از هماندرس، دوباره به سراغ آن بازگردیم.
.
چراکه در این موارد یک اشکال عمده مثل بیتوجهی به یک عدد یا ندیدن یک گزینه یا ترکیب نکردن دو قسمت یک راهحل باعث میشود ما به گزینهی صحیح نرسیم.
.
امّا چرا عدهای قدرت کنارگذاشتن سؤال را ندارند؟
چون جواب مسأله آنها بهقدری درهم و نامنظم است که اگر بخواهند بهسراغ سؤال بعدی بروند، دیگر راهحل آن را پیدا نخواهند کرد و مجبورند دوباره آن را حل کنند.
.
براستی هم محاسبه منظم و درجای کم، بسیاری از بیدقتیها را حذف میکند. حتی وقتی شک میکنید که جواب شما (مثلاً عدد) صحیح است یا گزینهی مقابل آن (عدد)، میتوانید یکبار دیگر راهحل خود را ازنظر بگذرانید و گزینه نهایی را انتخاب کنید.
.
یادآور میشویم که مهمترین کار شما در این مرحله، محاسبه کامل درمنزل است تا اشکالات محاسبهی خود را حذف کرده و ترس از محاسبه را کنار بگذارید. امّا وقتی تبحر شما بالارفت، لازم نیست درآزمونها تمام محاسبات را بنویسید، بلکه باید محاسبات کوچک را ذهنی انجام داد که در وقت هم صرفهجویی شود. امّا تا وقتی درمنزل تست میزنید حتی 4=2×2 را هم بنویسید!
.
اشتباه در عدد گزینه و شماره گزینه
این مشکل درمواقعی رخ میدهد که عدد نهایی محاسبات شبیه عدد گزینههاست.
یعنی عدد جواب بین 1 تا 4 است و بهترتیب هم درگزینهها نیامده است. مثلاً عدد یک در گزینهی 3 و عدد 2 در گزینهی یک آمده است و داوطلب وقتی جواب که عدد یک است را بهدست میآورد، بهاشتباه گزینه یک را انتخاب کرده و علامت میزند.
.
این مشکل یک راهحل ساده دارد؛ یک مکث چندثانیهای روی سؤال. باید ذهن خودتان را در تستزنی درمنزل شرطی کنید. هرگاه عدد جواب مسأله 1 تا 4 شد، آن را تکرار نکند و با یک سکوت و مکث چندثانیهای عدد، را در گزینهها یافته و شماره گزینه را (طبق عادت) تکرار کند تا وقتی که گزینه را در پاسخبرگ علامت بزند.
.
جابجا وارد کردن گزینهها در یک سؤال
گاهی اتفاق میافتد که دانشآموز بدون هیچ دلیل واضحی، گزینهای را که علامت زده با گزینهی واقعی جواب که پیدا کرده بود، متفاوت است. یعنی در دفترچهی سؤالات گزینهی 2 را علامت زده امّا در پاسخبرگ گزینهی 4، (با اینکه جواب دو گزینه هیچ شباهتی با هم ندارند و حتی عدد هم نیستندکه با هم اشتباه شوند.)
.
این اشتباهات که عمدتاً بدلیل کاهش تمرکز لحظهای داوطلب حین آزمون رخ میدهد، یک چارهی بسیار ساده دارد که باز هم باید درخانه تمرین و تکرار شود تا درکنکور بهصورت عادتی تکرار شود.
اول اینکه هرچند تست از هر درسی که پاسخ میدهید، حتماً در پاسخبرگ جواب دهید (یعنی گزینه پر کنید).
همانطور که در آزمون اتفاق میافتد. مهمتر اینکه وقتی گزینه جواب را یافتید (در تمام سؤالات کنکور و آزمونها)، ابتدا گزینه را در پاسخبرگ پر کنید، سپس در کنار گزینه داخل دفترچهی سؤالات علامت بزنید.
به این ترتیب شما متوجه تناقض ها و اشتباهاتی که در بالا ذکر شد، خواهید شد.
.
اصولاً داوطلبان اینکار را بالعکس انجام میدهند یعنی اول در دفترچه علامت میزنند و سپس در پاسخبرگ گزینه را پر میکنند و بلافاصله سراغ سؤال بعد میروند که اگر هم بیدقتی رخ داده باشد، اصلاًمتوجه نمیشوند.
عوضکردن ترتیب این کار در هر شرایطی برای همه ضروری است حتی اگر تاکنون چنین بیدقتیهایی نداشتهاند.
جابهجا واردکردن گزینه یک سؤال در سؤال دیگر
این مشکل برای افرادی اتفاق میافتد که یا با پاسخبرگ کمتر سرو کار داشتهاند یا بدون توجه به شماره سؤالها، بهترتیبی که سؤالات را جواب میدهند؛ گزینه را وارد میکنند. این مشکل راهحل سادهای دارد.
اول استفاده دائمی از پاسخبرگ در هر مرحله از تستزنی که در بالا هم بر آن تأکید شد.
دوم عادت به اینکه یاد بگیرید هنگام واردکردن گزینه، شماره سؤال را هم همراه گزینهی آن زیر لب تکرار کنید. مثلاً میگویید: «121 گزینهی 3، 121 گزینهی 3.» و در همان حین گزینهی جواب را علامت زده و پر کنید.
خواهید دید با تکرار و استفاده از همین تکنیکهای ساده، چهاندازه نتایج شما بهبود مییابد و از بیدقتیها و غلطهای شما کاسته میشود.
باز هم متذکر میشویم بدون تمرین و ممارست و استفادهی دائمی از این تکنیکها درمنزل، امکان استفادهی از آن درجلسات آزمون یا کنکور وجود نخواهد داشت.
توجه بهتوان جسمی در آزمون
آخرین عاملی که میتواند در پشتسر گذاشتن یک کنکور موفق به شما کمک کند، جسم شماست که از تمام ابزارهای دیگر مهمتر و تعیین کنندهتر است. مسلماً خواب، استراحت و تغذیه هم عوامل اصلی تأثیر در توان جسمی هستند و کمبود آنها نقص قوای فیزیکی داوطلب را بهدنبال خواهد داشت.
.
بارها اتفاق افتاده است که داوطلب پرتلاشی بهدلیل کمخوابی در کنکور با خستگی ذهنی و کاهش تمرکز مواجه شده و تعداد غلطها و بيدقتیهایش باور نکردنی شده است.
چهبسیار داوطلبانی که بهدلیل نخوردن وعده غذایی صبح یا عدم استفاده از مواد قندی در حینکنکور، دچار مشکل شدهاند. بعنوان یک مثال باید بدانید که در تحقیقات علمی ثابت شده است که بین اضطراب و قند خون همبستگی وجود دارد.
.