اویونیک هواپیما
4 دی 1402 1402-09-24 13:13اویونیک هواپیما
اویونیک هواپیما
در آسمان تیره شب، چند چراغ کوچک به چشم میخورد. این چند چراغ به خلبان میگوید که به باند فرودگاه نزدیک شده است و اکنون باید با حرکاتی آکروباتیک، خود را به سطح باند نزدیک کند و در حالی که هواپیما تکانهای شدیدی میخورد، چرخهای جلو و عقب هواپیما را یکی پس از دیگری بر روی باند بنشاند!
.
این صحنهای است که همه ما بارها در فیلمهای مستند و سینمایی جنگ جهانی اول و دوم دیدهایم. اما هواپیماهای پیشرفته کنونی از فناوریهای جدید بهره میگیرند و دستگاههای ناوبری که در کابین رو به روی خلبان قرار دارد، موقعیت باند فرودگاه را نشان میدهد و میگوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است؟
.
به همین دلیل، امروزه یک خلبان ماهر، فردی است که بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده از آلات دقیق الکترونیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد؛ وسایلی که ایمنی یک پرواز، در گرو سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل، در سازمان هواپیمایی هر کشوری، نصب، راهاندازی، نگهداری و تعمیر سیستمهای الکترونیکی و کمک ناوبری موجود در هواپیما از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
.
وظیفهای که بر عهده متخصصان اویونیک هواپیما میباشد.در واقع اویونیک، الکترونیک هواپیمایی به معنای تخصصی آن است؛ یعنی متخصص این رشته، اطلاعات لازم را در زمینه دورههای ILS، VOR، DME و دورههای تخصصی دیگر به دست میآورد.
.
برای مثال تعمیر و نگهداری سیستم ILS که کمک میکند تا هواپیما، مسیر باند را تشخیص داده و بر روی آن بنشیند، در رشته تخصصی اویونیک هواپیما آموزش داده میشود.
.
گفتنی است که دانشجویان اویونیک هواپیما، پس از فارغالتحصیلی، براساس مقررات آموزشی دانشکده هواپیمایی کشوری، برای شرکت در آزمون و اخذ مدرک بینالمللی الکترونیک هواپیما، به استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری معرفی میشوند.
.
تواناییهای لازم :
در صنعت هواپیمایی، توانمندی در دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم است. همچنین دانشجویان باید با علاقه و پشتکار بسیار، در این صنعت فعالیت کنند؛ یعنی نباید واحدهای آزمایشگاهی و کلاسهای درس را باری به هر جهت پشتسر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرک کاردانی یا کارشناسی باشد.
بلکه لازم است با انگیزه و هدف، سرکلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آینده از تحصیل خود، در سازمان هواپیمایی کشور یاری بگیرند.
.
موقعیت شغلی در ایران :
آیا میدانید که 68% حوادث هوایی به هنگام برخاستن و فرود هواپیما رخ میدهد در حالی که برخاستن و فرود آمدن تنها 6% از عملیات هوایی را تشکیل میدهد.آمار فوق بیانگر آن است که تخصصهای اویونیک، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی، در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت فوقالعادهای دارد و جذب نیروی کارآمد و توانمند در زمینههای یاد شده، یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
.
سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز برای تأمین نیروی ماهر و توانمند در تخصصهای مورد نیاز، هر ساله تعدادی دانشجو در رشتههای تعمیر و نگهداری هواپیما، الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب میکند که تعداد قابل توجهی از این دانشجویان، بهویژه در رشتههای
مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی،
در صورت داشتن توانایی و دانش لازم، جذب سازمان هواپیمایی کشوری میشوند.
.
نکته بسیار مهم این است که بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری، تصور میکنند که در صورت پذیرش در رشتههای دانشکده هواپیمایی کشوری از جمله اویونیک هواپیما، الکترونیک هواپیمایی و مخابرات هواپیمایی و فعالیت در سازمان هواپیمایی کشور، از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و از امتیازات بسیاری مثل دسترسی به بلیت رایگان برای استفاده از خطوط هوایی داخلی و خارجی کشور بهرهمند میشوند.
.
در حالی که تنها، شرکتهای هواپیمایی، امتیازات یاد شده را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی با خطوط هوایی ندارد.
درسهای این رشته در طول تحصیل
دروس پایه:
ریاضی عمومی، ریاضی کاربردی، فیزیک،
دروس اصلی تخصصی:
مدار الکتریکی، الکترونیک، مدارهای منطقی، نقشهکشی صنعتی، برنامهنویسی کامپیوتر،
سیستمهای ارتباطی هواپیما، سیستمهای کمک ناوبری هواپیما، رادار و کاربرد آن در هواپیما
الکترونیک هواپیما، آلات دقیق هواپیما، سیستمهای کنترل اتوماتیک،
کارگاه فنآوری و روشهای جوشکاری، زبان تخصصی هواپیمایی
(بسیاری از درسهای این رشته همراه با آزمایشگاه است).
.