مدیریت روابط عمومی
7 مهر 1403 1403-07-03 23:46مدیریت روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی
کارشناس روابط عمومی بر خلاف ذهنیت عامه مردم سعی در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنین وظیفه اش در بسط اطلاعاتی که مستقیما از سطوح بالاتر سازمان می گیرد، خلاصه نمی شود. بلکه کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که جریان دو طرفه ارتباطی را بین شرکت و مخاطبان آن میسر می سازد.
.
نگاه کلی به رشته روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی تعریف های زیادی دارد که در اینجا به چند تعریف از آن می پردازیم:
مدیریت روابط عمومی عبارت است از دانشی که به وسیله آن سازمانها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند پشتیبانی کسانی را که به موسسه اهمیت دارند به دست بیاورند.
.
روابط عمومی عبارتست از
⇐ داشتن رابطه خوب با دیگران.
⇐ اقدام به انجام کارهایی برای افزایش و تقویت رابطه با مردم.
⇐ انجام کارهای خوب و مفید و بیان و تبلیغ این اقدامات.
در واقع یعنی چشم و گوش سازمان.
.
بطورکلی می توان گفت که
روابط عمومی در تمامی سازمانها، نهادها، ادارات و… چشم، گوش، دهان و حتی زبان می باشد و برای برقراری ارتباط با مردم بسیار نقش مهمی را ایفا می کند.
.
کارشناس روابط عمومی بر این اعتقاد است که
رمز موفقیت یک برنامه موثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح از راه صحیح، در زمان مطلوب و به فرد صحیح است.
.
درواقع کارشناس روابط عمومی
⇐ از یک سو وظیفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مدیریت سازمان را بر دوش دارد.
⇐ از یک سو هم مسولیت ارائه مشورتهای کارشناسانه با مدیریت موسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههای مورد توجه آن حوزه و تجزیه و تحلیل افکار عمومی و بررسی جامعه شناختی گرایشها و طرز تفکرهای مردم بر عهده او می باشد.
.
گرایش روابط عمومی
مدیریت و روابط عمومی تکنیکهای روابط عمومی اقناع و تبلیغ
اصـول روابط عمـومی ارتبـاط با مطبـوعـات ارتباطات شفاهی
روابط عمومی عملی
.
توانایی های لازم
دانشجوی روابط عمومی باید دارای خصایصی باشد که عمده ترین آنها عبارتند از:
داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
داشتن کنجکاوی، تیزبینی و نکته سنجی
داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه
توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم
صبر و حوصله زیاد
داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگی های اضطراری
قدرت تفکر سریع
عشق به کار خبری
مومن به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوا
نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزواجویی، ساده لوحی، تعصب فکری، فضل فروشی، گزافه گویی و تندخویی
داشتن توانایی های ارتباطی
داشتن حافظه ای بیش از حافظه ی متوسط جامعه( برای مصاحبه)
.
البته به ندرت ممکن است فردی بتواند از تمامی این خصایص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردی با ویژگیهای فوق، صرفا ترسیم تصویری ایده ال از آن خصایص است که باید کوشش کرد تا حد امکان به آن دست یافت.
دانشجوی روابط عمومی نیز علاوه بر ویژگیهای لازم برای یک روزنامه نگار باید از توان تجزیه و تحلیل بالا، قدرت ریسک، توان کارهای اجرایی و قدرت سخنوری برخوردار باشد.
.
موقعیت شغلی در ایران
تعداد فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۳ حدود یک هزار نفر برآورد شده است و از این تعداد تنها ۶۰ نفر در مطبوعات مشغول به کار هستند و ۹۴۰ نفر بقیه به مشاغل غیرمطبوعاتی اشتغال دارند.
.
بدون شک عوامل بسیاری در این مساله نقش داشته اند؛ اما یکی از مهمترین دلایل این است که تعدادی از دانشجویان در طی سالهای فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاری و یا بطور اتفاقی انتخاب کرده اند.
درنتیجه آمادگی و توانایی لازم را برای حضور در مطبوعات نداشته اند. از سوی دیگر وابستگی اکثر مطبوعات آن دوران به ارگانهای دولتی و شرایط دشوار استخدام، عامل مهمی در عدم حضور فارغ التحصیلان این رشته در شغلهای مربوط بوده است.
.
البته در حال حاضر اکثر فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند؛ برای مثال قریب به اتفاق دانشجویان فارغ التحصیل سال ۷۵ دانشگاه علامه طباطبایی وارد بازار کار مربوط به رشته تحصیلی خود چه در زمینه روزنامه نگاری و چه در زمینه روابط عمومی شده اند.
.
فرصتهای شغلی فارغ التحصیلان روابط عمومی نیز در حال حاضر بهتر شده است؛ چرا که زمانی کار روابط عمومی سازمانهای دولتی مساوی با شیرینی دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تسلیت دادن در زمان سوگواریها بود.
اما امروزه مردم انتظار بسیاری از روابط عمومی سازمانها دارند و مایلند آنها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار درون سازمانی قرار دهند و همچنین نظرات و دیدگاههای ایشان را به گوش مسوولین سارمانها برسانند.
.
کاری تخصصی که از عهده هر فردی بر نمی آید و به همین دلیل سازمانها ترجیح می دهند که از فارغ التحصیلان روابط عمومی برای کار در این بخش مهم و حیاتی بهره ببرند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد، مداوم و طرحریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا میکند که زیرنظر بالاترین مقام دستگاه و سازمان انجام وظیفه نماید.
.
روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات، مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرشها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانونمداری، نظم، شجاعت، ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید.
.
مهارتهای علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، آگاهی از سازمان، آگاهی از جامعه، نوآوری و خلاقیت، آشنایی با علوم اجتماعی و روزنامه نگاری و قدرت نویسندگی، گوش دادن مؤثر و همدلی و ایمان به حقانیت مخاطب از جمله ویژگیهای بارز روابط عمومی است.
.
روابط عمومی ضمن اینکه با مشکلات و مسایل زیادی روبرو بوده بهرهگیری از دانش و تکنیکهای مؤثر اطلاعرسانی و با بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی از جمله اینترنت، کارهای گرافیکی، انتشارات و ارسال ایمیل و پیام کوتاه، وظایف بنیادی و اساسی خویش را در زمینههای گوناگون ارتباطات درون و برونسازمانی در جهت آگاه ساختن سایرین نسبت به عملکرد سازمان و تلاشها و فعالیتهای این مرکز آموزش عالی به نحو مؤثری پیش برده است.
.
شرح وظایف و مسئولیت های روابط عمومی
جمع آوری اطلاعات و آمار در زمینه مطالب منتشره در وسائل ارتباط جمعی دولتی و خصوصی در ارتباط با وزارتخانه یا موسسه متبوع و تهیه گزارش لازم.
انجام امور مربوط به اجرای آئین نامه های مصوب در مورد هماهنگ کردن تبلیغات.
مطالعه و بررسی و رعایت موازین لازم برای برنامه های انتشاراتی و اطلاعات.
تهیه نشریات تبلیغاتی، فنی و بولتن های داخلی.
انجام امور مربوط به برگزاری جشن های محلی، اجرای برنامه های رادیویی و تلویزیونی و یا مصاحبه با مقامات مربوط.
اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سعمی و بصری سازمان متبوع.
برقراری تماس با وزارتخانه ها و موسسات، ارگانهای دولتی و سفارت خانه ها به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه های انتشاراتی، امور مسافرتها، پذیرایی ها و ملاقات ها، کنفرانس ها، سمینارها و نظایر آن.
تهیه آمار و اطلاعات بیوگرافی از میهمانان خارجی و تهیه گزارش برای مقامات.
بررسی مدارک و اطلاعات در مورد طرح لوایح مربوط به سازمان متبوع و تعقیب آنها در مجلس و کمیسیونهای پارلمانی.
بررسی مدارک لازم در مورد طرح آئین نامه ها و تصویب نامه هایی که از طرف وزارتخانه متبوع و سازمانهای وابسته جهت تصویب به هیات دولت تقدیم می شود.
بررسی مطالب و مسائلی که توسط نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارتخانه متبوع مطرح و عنوان می شود.
تحقیق در افکار عمومی و ارزیابی نظرات مردم و استفاده از آن در تعیین خط مشی برنامه های انتشاراتی و اطلاعاتی سازمان متبوع.