آزمون بدون ارزیابی،کار نیمه تمام
2 دی 1402 1402-09-24 13:04آزمون بدون ارزیابی،کار نیمه تمام
آزمون بدون ارزیابی،کار نیمه تمام
شرکت در آزمون های مختلف، شما را برای امتحان نهایی و کنکور آماده می کند. اما
قدیمیها گفته اند: کار را که کرد؟
همان قدیمی ها هم پاسخ داده اند: آن که تمام کرد!
آزمون بدون ارزیابی،کار نیمه تمام است.امروز میخواهیم درباره اینکه چطور آزمون ها را ارزیابی کنیم،با هم صحبت کنیم…
در اینجا کمی درباره شیوه ارزیابی یک آزمون با هم حرف میزنیم. اجازه بدهید یک نکته را هم یادآوری کنم:
اگر از نتیجه آزمون راضی نیستی، نگران نباش.۹۰ درصد داوطلبانی که در یک آزمون شرکت می کنند،از نتیجه آن راضی نیستند.
اتفاقا این نارضایتی، مقدمه تلاش بیشتر است. چون اگر از نتیجه آزمون راضی باشی، یعنی به حدی که از خودت انتظار داری، رسیده ای و دیگر نیاز به تلاش نداری! و این یعنی آغاز یک گرفتاری، به نام : ازخود متشکری
حالا کارهایی که باید برای تحلیل آزمون انجام دهی:
یک دفتر کلاسور بردار. چرا دفتر کلاسور؟ چون قرار است آزمون های بعدی را هم تحلیل کنی.
بهتر است صفحات مربوط به هر درس و مبحث را نزدیک هم بگذاری.
دفترچه سوال،پاسخنامه تشریحی و کارنامه آزمون را جلوی خودت بگذار.
از اولین درس و اولین سوال شروع کن و تک تک سوال ها و پاسخهایت را با پاسخنامه چک کن.
در مقابل هر سوال،نکته آموزشی و مهم آن را بنویس.
باید این نکات را به شکلی بنویسی که اگر بعدها خواستی به آنها رجوع کنی، بتوانی با خواندنشان چیزی یاد بگیری.
اگر نکته مهمی در سوالی ندیدی،از آن عبور کن.
به بعضی از سوالات، جواب غلط داده ای. برای این سوالات، علاوه بر نکته آموزشی، باید دنبال علت جواب نادرستت بگردی. جواب غلط میتواند به ۳ علت کلی باشد:
الف: درس را خوب نفهمیده ای
ب: درس را خوب نخوانده ای
ج: شیوه ی آزمون دادنت خوب نبوده
و اما راهکارهای هر یک از علتها
الف) اگر درس را خوب نفهمیده ای
باید دوباره به منبع اصلی که کتاب درسی است، مراجعه کنی. در بعضی از موارد ممکن است مجبور شوی برای فهم بعضی از مطالب، از معلم کمک بگیری. اگر درس را خوب نفهمیده باشی، نشانه این است که در شیوه مطالعه ات هم باید دقت کنی.
ب) خوب درس نخواندن، دو مدل دارد:
قسمتی از درس را اصلا وقت نکرده ای بخوانی
درس را سطحی و با شیوه ی غلط خوانده ای
در هر دوی این مدلها، باید دوباره به خلاصه هایت برگردی و با دقت بیشتر مطالعه کنی. نکات آموزشی و علمی را هم که از همین آزمون استخراج کرده ای، به خلاصه نویسی هایت اضافه کن.
ج) درباره شیوه ی آزمون دادن،چند نکته مهم وجود دارد:
نکته اول:
صورت سوال را دقیق بخوان. فهمیدن کامل سوال، برای پیدا کردن جواب خیلی مهم است. در آزمون های تستی،همه گزینه ها را دقیق بخوان. حتی اگر گزینه ی درست، همان گزینه اول بود.
مواظب اشتباهات افقی باش. مثلا دقت کن که به جای گزینه ۳، گزینه ۲ را پر نکنی.
اشتباهات عددی هم خطرناک اند. مثلا جواب سوال، عدد ۲ است، اما تو، گزینه ی ۲ را میزنی!
اشتباهات عمودی هم زیاد اتفاق می افتند. سوال ۵ را میخوانی، اما گزینه سوال ۶ را پر میکنی!
نکته دوم:
از روی حدس و گمان و شانس، گزینه را انتخاب میکنی. در صورتی که بین دو گزینه شک داشتی، یکی را به شکل شانسی انتخاب کن. اما اگر بین چهار گزینه شک داری، نباید این تست را جواب بدهی. احتمال اینکه نمره منفی بگیری خیلی بیشتر است.
شانسی جواب ندادن
درباره “شانسی جواب ندادن” حرف زدیم. حالا باید مواظب باشی که به قول معروف، از آن طرف پشت بام نیفتی. نکند که از روی وسواس و از ترس نمره منفی،حالا به تعداد خیلی زیادی از سوالها جواب ندهی!
بی دقتی در محاسبات عددی، مثل مثبت و متفی را جدی بگیر. همین اشتباهات کوچک میتواند تو را به مشکل بیندازد.
اگر اضطراب زیادی داری، حتما برای آن فکری بکن؛ با مشاور مدرسه یا معلم آن درس حتما در میان بگذار که شاید راهکاری برای خروج از این شرایط برایت داشته باشد. اضطراب شدید باعث میشود قسمتی از مطالبی را که مطالعه کرده ای،فراموش کنی.
به تمام صفحات دفترچه و به همه جای صفحه سوال، توجه کن. خیلی پبش آمده که دانش آموزی، چند تا از سوالات را ندیده و در نتیجه، نمره آنها را هم نگرفته است.
روی جلد دفترچه یا در صفحه اول سوالات، را خوب و با دقت ببین؛ تعداد سوال هر درس نوشته می شود. به آن دقت کن. گاهی پیش می آید که قسمتی از سوالات خوب کپی نشده.
زمان آزمون را خوب تقسیم و مدیریت کن. پیشنهاد میکنم ساعتت را از مچ دستت باز کنی و روی میز، کنار برگه سوالات بگذاری تا هر لحظه چشمت به زمان باشد.
همانطور که دیدی،
قسمت زیادی از مشکلات آزمون، ریشه در کارها و فعالیت های قبل از آزمون دارند. مثلا بی دقتی در محاسبات میتواند نشانه ی این باشد که تسلط کافی ذدر آن درس نداری.